Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Maarten&Jordana Veenenbos - WaarBenJij.nu Vancouver Island - Reisverslag uit Vancouver Island, Canada van Maarten&Jordana Veenenbos - WaarBenJij.nu

Vancouver Island

Door: Jordana & Maarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten&Jordana

04 Juli 2015 | Canada, Vancouver Island

4 juli 2015 14:30

Rijdend van Uncluelet naar Campbell River neem ik jullie drie dagen mee terug.

Vanuit Swartz Bay reden we naar Victoria, na onze eerste nacht in ons campertje!
Toen we de camper geparkeerd hadden aan de haven werd ons al snel duidelijk dat dit de plek was om orka’s te spotten.

Bij de informatiedesk vertelde zij ons dat alleen in dit gebied je de orka’s gegarandeerd ziet. Er leven er zo ongeveer 85, waarvan één al 105 jaar oud is bijnaam Granny ;-) We boekten de tour van 14:00 en gingen het stadje verkennen. Hier hebben wij ons eerste verslag geupload en kwamen we erachter dat onze Mac niet werkt met het fotoprogramma van waarbenjij.nu. Anyway het duurde lang voordat het erop stond, de foto’s volgen…
Na een kop koffie en een stevige lunch maakten wij ons klaar voor de tour. Bij de info vertelde zij ons warm aan te kleden omdat op de open zee een stevige wind stond.

Aangekomen bij het vertrekpunt kwamen we er al snel achter dat er ook twee andere Nederlanders meegingen. Eerst kregen we thermopakken met zwemvest erin en de safety instructies. Op de rib passen ongeveer 12 man! Hup aan boord en voor ons zaten het Nederlandse jonge stel waar we al snel mee aan de praat raakten. Kevin en Daphne uit Zwijndrecht, 26 en 31 jaar, die bijna klaar waren met een hun reis en na Victoria richting Vancouver gingen.
We voeren de haven uit, de wind werd sterker en de golven hoger VOL GAS… Scheurend gingen we de oceaan over opzoek naar de orka’s! In het begin moest ik wel even wennen aan de wilde zee en met name de korte golven. Na een uur varen kwamen we bij Port Angeles kust van de USA en daar zagen we ze! In de verte zie je al snel de grote zwarte vin, onze schipper probeerde via een echoscoop de locatie nauwkeurig te bepalen. En dat lukte!
5 meter van de boot kwam er één even koekeloeren! Erg indrukkend om ze van zo dichtbij te zien, dat zorgde voor mooie foto’s. In het gebied leven twee soorten, één met een grote vin en de ander met een kleine vin. De orka met de grote vin eet zeehonden en zalm en de kleine orka (vin) alleen zalm. Orka’s zijn sociale dieren en leven samen met hun familie. Het is een prachtig gezicht om zo’n groot beest in actie te zien! Na een uur spotten verlieten we de Amerikaanse kust en gingen we weer richting de haven van Victoria. We waren zo blij dat we ze van dichtbij hadden gezien dat daar op geproost moest worden. Met Kevin en Daphne dronken we nog een biertje in de haven en wisselde we contactgegevens uit.

Onze tocht ging verder naar Nanaimo! Na ongeveer 1,5 uur rijden kwamen we om 19:30 aan en vonden we onze RV plek. De plek die wij hadden toegewezen was bezet (gelukkig). We kregen een nieuwe plek die groter was en breder. Dit was echt een familie camping met weinig privacy maar wel prachtige natuur. Voor ons was het handig want deze plaats was full hooked up, dus alles opladen en tanks legen etc. Na een pastaatje in elkaar gedraaid te hebben vielen onze luikjes na een glas rode wijn al snel dicht. De volgende ochtend na een warme douche gingen we de camping ontdekken en kwamen erachter dat we aan het strand zaten. Bij de koffiebar hadden we wifi en genoten we van verse muffins en lekkere sterke koffie.

Om 10:30 zetten wij onze tocht voort naar Uncluelet, WYA Resort, ongeveer drie uur rijden. Met onze stops deden wij er zes uur over, zo hebben we watervallen gezien en prachtige uitkijkpunten. Ook stopten we bij Walmart voor onze kleine BBQ en andere benodigdheden die we in de camper misten. Rond 17:00 kwamen we aan op het WYA Resort. Na de aanmelding kregen we te horen dat we spot 1 hadden en nog ongeveer 2 km daar naar toe moesten rijden. Na 2 km zagen we de afslag en werd het ons al snel duidelijk dat dit een prachtige omgeving was! Bij de incheck kregen we te horen dat kampvuur toegestaan was omdat we in het regenwoud van de Pacific Rim bevonden. We parkeerde de camper, pakte onze spullen en liepen naar het strand. Daar genoten we van een geweldig privé strand gelegen aan het regenwoud. Een powernapje, een biertje en een duik in de oceaan maakte het compleet. De zon ging bijna onder en wij terug naar onze campsite. Snel afspoelen onder de douche, BBQ aan, kampvuur aan en genieten van de stilte, elkaar en het relaxte camp gevoel! De volgende dag vertrokken we na ons ontbijtje naar een visitor center op het strand. Daar werd alles uitgelegd over het National Pacific Rim Park, de indianen en wildlife. We besloten om de trail Nuu-chah-nulth te lopen naar Florencia bay. De trail liep dwars door het regenwoud en vele informatiepunten over planten, dieren, etc.. Na ongeveer 3 km kwamen we op Florencia bay een prachtig strand waar wij besloten om te zwemmen en lekker in het zonnetje te liggen. Na twee uur liepen we de trail terug naar het Visitor Centre en maakten we snel lunch in de camper. De rest van de middag brachten we door op het strand. Rond 17:30 vertrokken we naar de Wild Pacific trail, een van de bekendste wandelroutes van dit gebied (filmpje). Het was prachtig en zo nu en dan spotten we een bold eagle! Na deze trail terug naar onze plek waar we genoten van de BBQ, kampvuur en marshmallows roosteren :-)

De volgende dag reden we naar het plaatsje Tofino waar we een tour gingen maken om grijze walvissen, zeeotters en zeeleeuwen te spotten. Tofino is het SURF paradijs door de lange golven en grote stranden. Met name de spot Long beach!
Om 10:00 melden wij ons voor de tour en kregen we weer onze thermopakken aan en safety instructies. Hup aan boord van weer een rib en 12 man. We voeren langs kleine eilandjes en zagen al snel een Bold Eagle, mannetje en vrouwtje en hun nest (Bold Eagels verzamelen alles gedurende hun leven in hun nest waardoor deze nesten wel tot 2.000 pounds kunnen wegen.) Vervolgens gingen we verder en werden we begroet door een speelse zeeotter! Maart was zooooo blij dat hij ze eindelijk zag dat hij het liefst het water in sprong voor een knuffel. Gelukkig hebben we ze goed vast kunnen leggen. Ze zijn groter dan ik dacht en liggen voornamelijk op hun rug. Door naar de grijze walvissen, de zee werd wilder en de wind steviger. In de verte zagen we al de fonteinen van de walvissen. 15 meter lang worden ze, wat in het echt bijzonder groot is. We volgde een moeder en kalf, hoe dichterbij we kwamen hoe meer we erachter kwamen dat de uitlaat van deze walvissen alles behalve lekker ruikt! Onze schipper vertelde ons dat dat komt door het vasten wat zij doen. Na een uur spotten gingen we vol gas verder de oceaan op! Het ging harder waaien en de golven werden nog hoger en groter. Op een gegeven moment wel 3 meter hoog, we surften over de golven. Soms zaten we tussen twee golven en zagen we niks anders dan water. Dat maakte mij (Daan) wel een beetje zenuwachtig en daarbij kwam nog even het achtbaan gevoel. Na een kwartier was ik er aangewend en kon toen de lol inzien van het surfen! Blij met onze pakken want hier en daar kregen we de spray van een golf in ons gezicht. Na een half uur kwamen we aan bij een grote rots vol met zeeleeuwen. De mannetjes lieten zich duidelijke horen en de vrouwtjes kwamen ons nieuwsgierig begroeten. Ook deze beestjes ruiken behoorlijk. Na ongeveer drie uur kwamen we weer terug in de haven en hadden we behoorlijke trek gekregen. Na een kop koffie en een wifi momentje kleden we ons om en gingen we bij de famous Wildeside Grill Fisch & Chips eten. Zo vers en zo lekker dat een eekhoorntje het nodig vond om ook wel even te proeven. Genietend van mijn Fisch kroop het kleine mormel via mijn been omhoog om zo dichterbij bij mijn bordje in de buurt te komen. Na 15 sec sprong ik natuurlijk in de lucht en was de eekhoorn gevlogen maar na 2 min kwam mormeltje toch weer even kijken. Gelukkig niet via mijn been maar bleef gepast onder de tafel hopende dat wij iets lieten vallen. Hoppa ook nog een ijsje en tonnetje rond terug naar onze campsite. We pakten onze stoeltjes, biertjes en chippies en genoten van de zonsondergang op ons strand. Weer de BBQ en kampvuur aan genietend van ons laatste avondje in paradijs!

We zijn nu in Campbell River waar we vanavond slapen in een hotel van Knight Inlet Lodge, morgenochtend vroeg vertrekken we met een watervliegtuig naar het noorden tegen de grens van Alaska. Waar we slapen in de Knight inlet lodge op een drijvend ponton. Daar blijven we een nachtje en gaan we onder andere beren spotten. (geen bereik)

Over drie dagen geven we jullie weer een update van ons avontuur!

Heel veel liefs -X-

Daan & Maart

• 05 Juli 2015 - 10:33

Coby:

Heerlijk om je verslag te lezen!!! Haha ook een eekhoorn die via je been omhoog klimt? Zelfde als mama op rabbit Hill ! Leuk voor M aarten dat ie zeeotters heeft gezien! Je straalt op de foto's en jullie zien er gezond uit! Dat die beesten stinken is wel apart! Nog altijd beter dan een zwetend iemand in een pashokje! Weetje dat ik ook bij m'n eerste verre reis een reisverslag gemaakt heb? 660 foto s en een lezing voor alle vrienden erna gegeven met uiteraard indonesch eten! Ik kan me de mooie natuur helemaal voorstellen! Ook door Whistler natuurlijk en onze trip naar Vancouver! Geniet maar lekker van elkaar en probeer een mooi plekje in je geest te zetten voorals je straks thuis bent en even gespannen bent dan probeer je in je mind terug te gaan xxxxxxxxxmamxxxxxxxx ook voor Maarten x

• 05 Juli 2015 - 10:50

Valerie:

Oehhhh daaaaaan wat klinkt dit goed zeg!
    Moest wel even lachen om de eekhoorn. Ik had die beestjes ook gezien in Thailand. Ze zijn super lief! Ik hoop dat Maart tevreden is over zijn lievelings beestjes.
    FaceTime snel! En veel plezier op de volgende plek. Love you X

• 13 Juli 2015 - 15:03

Jasper Van Vliet:

Hallo Andre en Loes,

Wat een leuke en mooie trip. Ben inmiddels weer terug van de Canaria. Heb het heerlijk gehad.
    Geniet lekker nog van de mooie omgeving deze week.